Micael: Glädjebud och motkrafter

Micael Nilsson är pastor i Tabernaklet, Göteborg.

Jag sjunker ihop efter nyhetssändningen. Hur ska vi orka med allt elände? Jag behöver en motkraft, något som lyfter själen. Jag öppnar min Bibel och stavar på några av dess glädjebud. Sakta som en soluppgång kommer hoppet åter. Låt mig hjälpa dig.

Text: Micael Nilsson Den här texten publicerades även i EFKs tidning Direkt i juni 2024.

1. Det finns en Gud!

”Är det för att det inte finns någon Gud i Israel som du sänder bud för att fråga Baal-Sebub, guden i Ekron?” frågar Elia kung Ahasja i 2 Kung.

Glömmer vi Gud söker vi alternativen. Upptäcker vi Gud behöver vi dem inte.

Också som kristen kan jag börja leva sekulärt. Visst tror jag på Gud, men märks det när jag möter problem eller möjligheter? Det är en viktig påminnelse: Det finns en Gud!

2. Gud bryr sig om att du finns

Ska det bli hopp av tron räcker det inte med att tro att Gud finns. Då måste vi också få tro att Gud bryr sig om att vi finns. - På er är till och med alla hårstrån räknade, säger Jesus.

3. Gud är som Jesus

Gud har visat vem han är genom Jesus. Jesus är den per­fekta förklaringen av vem Gud är. Det är goda nyheter!

4. Jesus har gjort det vi inte kunde, i vårt ställe

- Det är fullbordat, ropar Jesus från korset. Jesus har gjort det vi inte kunde, levt våra liv, tagit vår kamp… vårt straff, dött vår död och uppstått för att bryta dödens makt. Du kunde inte göra det. Han gjorde det. Och du får ta emot det.

5. Det finns nåd

Rom 5:1: ”När vi nu har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud…” Det finns nåd. Livet kan börja om och bli nytt. Vi har fått frid med Gud.

6. Vi kan ha gemenskap med Gud

Detta är det glada bud som bär alla andra inom sig: - Kris­tus är uppstånden! Vid vår sida vandrar en uppstånden Frälsare, närvarande, mäktig, ständigt intresserad av och involverad i våra liv.

7. Och sist, till slut: Gud tänker besvara den bön Han lärt oss att be

Jesus lärde oss att be bönen: - Ske din vilja. Låt ditt rike komma. I 2000 år har kyrkan bett den bönen. En dag ska Gud besvara den. Inga bönesvar kan bli större än svaren på Herrens bön. En dag ska Guds vilja ske. En dag ska Guds rike komma. Upp 21:5: ”Och han som satt på tronen sade: ’Se, jag gör allting nytt.’”

Detta är det kristna hoppet. Det har burit människor genom alla slags tider och svårigheter i århundraden.