Trygghet och rättigheter för barn och unga

En förskoleklass på CICA gör ringlekar på skolgården.
Runt 50 % av Moçambiques befolkning är barn under 18 år. Omkring två miljoner barn är föräldralösa. Det är mycket vanligt att mor- och farföräldrar tar hand om barnen eller att barn bor hos andra släktingar; en del barn bor
även i så kallade barnstyrda hem (child headed households). Undernäring och brist på kognitiv träning är exempel på andra hinder i utvecklingen. Vi i EFK vill tillsammans med våra partner arbeta för att förbättra deras villkor genom att ge en bra och trygg skolgång för så många barn som möjligt.
Projektet är godkänt för skattereduktion. Klicka här för att läsa mer om skattereduktion.
Vad har vi uppnått i projektet?
I Moçambique har vi arbetat tillsammans med flera olika partners. En av dom är CICA/ECE. De startade 2013 med en förskola och utökade sedan med en skola med stöd av EFK. Skolan finns i ett utsatt område i staden Vilankulo. Många barn får lära sig läsa, skriva, lära sig om hygien och hälsa samt får frukost och lunch under dagen.
De ansvariga på skolan har också varit del av EFKs barnrättsprogram sedan 2016 och jobbar med frågor kring barns rättigheter.
Vad vill vi göra mer?
Genom fortsatt ekonomiskt stöd, mentorskap och besök kan vi vara med och skapa förutsättningar för förbättrade levnadsförhållanden, hälsa och möjlighet till grundläggande undervisning för barn och unga i områden där våra partner finns. Vi vill även skapa hållbarhet i det arbete som pågår. EFK vill även fortsätta att stödja dem i deras arbete med Barns rättigheter.
CICAs mål är att utveckla skolan så att de kan erbjuda klasser för hela grundskolan. 2024 finns klasser från förskoleklass till årskurs 7, men man önskar öka med en årskurs uppåt för varje år.
En trygg plats med vuxna som bryr sig
Felizarda, rektor för förskolan och skolan är en brinnande eldsjäl för att skapa trygga platser för barn. Hon berättar om ett av barnen på skolan, Esta*, fyra år.
Esta började på CICAs förskola som treåring, då båda hennes föräldrar hade övergett henne, först pappan sedan även mamman. Skolans ledning har ordnat fosterfamilj till flickan, men man försöker också få kontakt med hennes föräldrar för att se om kontakt kan återskapas på något sätt. I denna situation har skolan varit extra viktig, en trygg plats med vuxna som bryr sig och finns kvar.
*Flickan heter något annat
Bild: Förskoleklass gör ringlekar på skolgården.
Insamlingsnummer 45434 · Ge för livet 65434 · Barnhjälpen 55434